måndag 2 april 2007

Kustliv



Som barn bodde vi mycket hos morfar på ostkusten. Han var född 1866 och hade arbetat sig upp från ingenting till att bli en rik affärsman. Ute i Bråviken köpte han ett stort sommarhus som låg vid vattnet tillsammans med andra större sommarvillor. Här dröjde sig sekelskiftet kvar.

Strax ovanför skogen och berget fanns ett litet samhälle och där fanns under 40-talet fattigsverige. Stora familjer, fiske och dagsarbete i skogen, på gårdarna och i marmorbrottet. Jag lekte med barnen, jag var inne i stugorna. Jag lade på minnet, jag kommer ihåg men jag var för liten då för att förstå. På 50-talet förändrades Sverige.

Nu bor vi i norra Bohuslän. På 60-talet fanns det fortfarande rester kvar av de gamla fiskesamhällena.

Dessutom arbetar jag regelbundet ute vid kusten uppe i Nordnorge. Här är bergskedjan de sju systrarna, på andra sidan bor jag.

Jag undrar ständigt över hur männikor levde här i kustområdena för 100 år sedan, framför allt den fattigare delen av befolkningen.

Jag lånar och köper böcker, men jag har svårt att hitta beskrivningar om just detta.

2 kommentarer:

thea sa...

Du kan i H Wassmos böcker läsa beskrivningar både om besuttna, Dinas bok och de mindre bemedlade, Boken om Nora. Kvinnoöden längs den Norska kusten, dock skönlitterärt.

H. H. sa...

Tack, jag skall läsa Wassmo